De Chinese automaker Nio wordt ook wel de Tesla van China genoemd. Begin september maakte het een indrukwekkende beursgang.

Toch daalt deze week het aandeel – waarom?

“We hebben geen interesse in het aandeel Nio”, zegt vermogensbeheerder Mark Tepper van Strategic Wealth Partners, een hedgefonds met meer dan 1 miljard dollar onder beheer. “Het managementteam heeft geen bewezen trackrecord in de autosector en ook geen relevante ervaring. Dit is wat ons betreft dus een aandeel om te mijden.”

Het aandeel Nio heeft sinds het beursdebuut op 12 september zo’n 15 procent gewonnen. Met de beursgang – niet in China, maar de Verenigde Staten – haalde Nio een bedrag van 1 miljard dollar op. Veel geld, maar niet genoeg naar de zin van de oprichters. Die hoopten namelijk op 1,3 miljard dollar.

De afgelopen dagen zakte de koers. De marktwaarde van het bedrijf is daardoor onder de 8 miljard dollar gezakt.

Toch vindt Tepper het aandeel Nio nog steeds overgewaardeerd, op basis van de omzet. "De omzet ligt rond de 8 miljoen dollar. Dan kun je een marktwaarde van 8 miljard dollar niet rechtvaardigen."

Nio wordt ondersteund door de Chinese techgigant Tencent, dat onder meer bekend is van WeChat, de Chinese versie van Whatsapp.

De startup leverde haar eerste voertuig, een SUV onder de naam ES8, eind juni bij klanten af. De omzet begon daarmee te lopen en Nio beweert dat het in de eerste helft van 2018 bijna 7 miljoen dollar omzette. Ook zou het bedrijf 6.201 bestellingen voor de ES8 in de boeken hebben staan.

De ES8 kost ongeveer de helft van de Tesla Model X in China. Maar Nio vergelijken met Tesla is eigenlijk oneerlijk, schrijft Forbes. Dat is alsof je Tesla vergelijkt met bijvoorbeeld Toyota. Eén verschil dat veel zegt: Tesla behaalde in 2017 een omzet van 3,3 miljard dollar. Die 7 miljoen van Nio steekt daar schraal bij af.

Nio beschikt over een flink orderboek, maar dat is meteen een potentieel struikelblok. In de VS worstelt Tesla met de massaproductie van de Model 3 die het betaalbare alternatief voor de luxewagens moet worden. Ook voor eerdere nieuwe modellen keek Tesla aan tegen vertragingen en aanvoerproblemen.

Naast auto's is Nio erg ambitieus en wil het ook de infrastructuur voor opladen en reparaties zelf aanbieden. De plannen op dat gebied lopen uiteen van 'reguliere' oplaadstations tot oplaadpunten in mobiele, elektrisch aangedreven busjes, servicestations en locaties waar je je batterij kunt omwisselen voor een volle. Net als Tesla wil ook Nio binnenkort een kleiner en goedkoper model op de markt brengen.

Terwijl belegger Tepper niet gelooft in het management van Nio, kan het bedrijf ook hinder ondervinden van een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Meerdere Chinese techbedrijven die in de VS op de beurs staan, voelden in de afgelopen weken al een koersverlaging tegen de achtergrond van de verder oplopende importtarieven.